Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har nyligen avgjort ett mål av särskild betydelse för bland annat dem som bistår företag med affärsutveckling och andra strategiska konsulttjänster. Domen klargör att kostnader för konsultinsatser, syftande till att effektivisera och öka lönsamheten i ett bolag inför en försäljning, ska betraktas som avdragsgilla i bolagets verksamhet – trots att tjänsterna beställts av ägaren och därmed tämligen direkt gynnar denne.
I det aktuella fallet hade ett dotterbolags ägare anlitat konsulter med uppdrag att effektivisera dotterbolagets verksamhet och förbättra dess lönsamhet inför försäljning. Skatteverket nekade avdragsrätt för dotterbolaget med motiveringen att konsultarvodet inte var en kostnad i bolagets verksamhet utan i stället ägarnas kostnad, då syftet med konsultuppdraget var att maximera priset vid försäljningen.
HFD gör en annan bedömning. Först konstateras ett par ”kända” fakta. Uttrycket ”utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster” inbegriper inte endast sådana utgifter som har ett samband med näringsidkarens intäkter, dvs. som avser förvärv av varor och tjänster för att skaffa intäkter, utan även sådana utgifter som avser åtgärder för att minska utgifter i verksamheten (se t.ex. RÅ 1986 ref. 128). Det är således tillräckligt för rätten till avdrag att utgiften har samband med näringsidkarens verksamhet. När det gäller ett aktiebolag föreligger vidare en klar presumtion för att dess utgifter uppfyller villkoret för avdragsrätt (jfr RÅ 2000 ref. 31).
Med ovan finner HFD att i målen aktuella tjänster har avsett dotterbolagets verksamhet. Det förhållandet att ägarna har gynnats ekonomiskt av effektiviseringen av dotterbolaget och dess ökade lönsamhet saknar betydelse eftersom det ligger i sakens natur att ett bolags lönsamhet – eller bristande lönsamhet – alltid avspeglas i värdet på aktierna i bolaget. Utgifterna för konsulttjänsterna utgör därmed en kostnad i dotterbolagets näringsverksamhet varför avdrag medges.
För dig som konsult visar ovan att det är centralt att tillsammans med kund tydligt definiera uppdragets syfte och inriktning. Genom att noga dokumentera hur dina insatser bidrar till verksamhetens utveckling och inte enbart ägarens transaktionssyfte har du alla förutsättningar att stärka din kunds möjligheter att få avdrag i avsett bolag/på avsedd nivå i koncernen.